Klagevejledning

Klagevejledning

Nogle gange sker det, at man har negative oplevelser her på kollegiet, og dertil har man mulighed for at sende en klage. Kollegiet vil gøre, hvad de kan for at afhjælpe konflikten der måtte være, og hjælpe med at finde en løsning. Hvis du har brug for at klage vedrørende en situation, er der dog nogle ting du skal være opmærksom på, som er nævnt nedenfor.


Hvor skal jeg henvende min klage:

Klager vedrørende brud på husordenen skal henvendes til beboerrådet på email.

Klager vedrørende ejendomskontoret, lejefohold, husleje m.m. henvendes til Kollegiernes Kontor i København (KKIK), som er kollegiets administrator.

Klage over KKIK skal henvendes til KKIK i første omgang. Hvis ikke en løsning kan findes, kan lejer tage sagen videre til beboerklagenævnet eller huslejenævnet.

For kontaktinformationerne, klik på KONTAKT i menuen.


Afsnittet nedenfor omhandler klager vedrøende brud på husorden, som henvendes til beboerrådet.

 

Før du klager over brud på husordenen:

Før man klager over overtrædelse af husordenen, bør beboeren altid rette henvendelse til den beboer, man oplever konflikt med, før sagen rettes til beboerrådet. Hvis konflikten ikke bliver løst af dette, kan man klage til beboerrådet. Klager skal ske til beboerrådet via email – beboerraad@kagsaakollegiet.dk. Hvis en beboer overtræder dansk lovgivning, skal du indberette sagen for den relevante danske myndighed, f.eks. politiet eller kommunen, og ikke beboerrådet. En klage skal være udførligt skrevet – brug skabelonen herunder, hvis muligt. 


Klageskabelon:

  • Dit navn og husnummer
  • Evt telefonnummer til direkte kontakt
  • Den klaget overs navn og husnummer
  • Tid og sted for klagens indhold. F.eks. ved udendørs områder eller fælleskøkkener.
  • Hvad er der sket? Er omstændighederne periodisk, angiv tidsrum, dato m.m.?
  • Hvilken del af husorden, menes der er overtrådt?
  • Har du rettet henvendelse med vedkommende før du klagede?
  • Hvad har du selv gjort i sagen?
    Er der andre involveret i sagen?


Behandling af klager over brud på husordenen:
Beboerrådet vil efterfølgende behandle sagen i overensstemmelse med beboerrådets klageprocedure. Beboerrådets klageprocedure er stepvis. Hvert punkt sikres gennemført, før næste punkt påbegyndes i den nævnte rækkefølge:

  1. Der sikres af Beboerrådet, at alle nødvendige informationer er angivet til at behandle klagen. Brug evt. nævnte klageskabelon.
  2. Der sikres, at beboeren har henvendt sig til den klaget over før indgivelsen af klagen til beboerrådet. Hvis klageren føler sig utryg ved at henvende sig til den klaget over, tager beboerrådet den første kontakt.
  3. Beboerrådet indgår aftale med klageren om at tage kontakt til den klaget over, hvis beboerrådet vurderer, at der er sket en overtrædelse af husordenen. Hvis der ikke er sket en overtrædelse af husordenen lukker beboerrådet sagen. Hvis der er sket en overtrædelse af dansk lovgivning, så henviser beboerrådet beboeren til rette myndighed, og lukker sagen. Hvis sagen lukkes på grund af en af disse to grunde, vil den klaget over ikke blive kontaktet af beboerrådet med henblik på en påtale.
  4. Den klaget over vil få en påtale af beboerrådet, og den der klager vil få at vide, at klagen er færdigbehandlet.

Beboerne opfordres til at afvente 14 dage efter, at en klage er færdigbehandlet til, at en ny klage vedrørende samme sag indsendes. Anonyme klager behandles ikke. Beboerrådet behandler kun klager vedrørende overtrædelse af husordenen, andre forhold, der ikke omhandler husordenen bedes henvendes til KKIK. Klager via kollegiets facebookgruppe behandles ikke, og slettes, hvis andre beboere nævnes offentligt uden samtykke. Facebook gruppens formål, er at fremhæve sociale aktiviteter og generel information. Beboerrådet har ret til at moderere eller slette opslag, der ikke er indenfor gruppens formål, eller ved brud på gruppens regler. Fejl og mangler, som fx defekt el-installationer, skimmelsvamp m.m. i lejemålene rettes til ejendomskontoret via en skadesanmeldelse.


Vær opmærksom på:
Beboerrådet kan og har ret til i særlige tilfælde eller gentagne klager over samme sag viderebringe sagen direkte til KKIK, som derefter behandler klagen. Ved særlige tilfælde, som f.eks. adfærd der må betegnes som vold, trusler, hærværk, misbrug af brandslukningsudstyr samt internt brandvarsling og lign, kan beboeren blive indberettet til de lokale myndigheder.  Det skal gøres opmærksomt på, at overtrædelser af husordenen vil medføre en mundtlig påtale, eller ved manglende kontakt, en skriftlig påtale fra beboerrådet, og samt ved mere alvorlige tilfælde en advarsel eller opsigelse/ophævelse af lejemålet fra Kollegiernes Kontor i København. 


Inden du klager, så læs lige med her:
Beboerne skal være opmærksom på, at kollegiet er af ældre byggeri, og at støj fra lejemål nemt kan høres fra andre lejemål. Støjklager over normal adfærd, tale, tv, musik m.m. fra lejemål er svære at behandle. Det er en subjektiv oplevelse, og derfor opfordres man til at tage kontakt til naboer for at høre om naboerne har samme oplevelse, da dette kan hjælpe på at afgøre, om der er grundlag for en klage.

På Kagså Kollegiet er det tilladt at ryge lejemålene og udendørs fællesarealer. Kollegiet kan desværre ikke forbyde rygning i eget hjem, da beboerne er beskyttet af dansk lovgivning på dette område.

Ved klager omkring hashrygning eller ligende, henviser beboerrådet og KKIK til politiet. Beboerrådet vurderer ikke om, der er sket noget ulovligt eller ej. Dette er politiets arbejde. Beboerrådet opfordrer til nabodialog på dette område. Vi gør opmærksom på, at der findes produkter på det danske marked, som er lovlige at ryge, og som lugter ligesom hash eller lignende. KKIK kan hjælpe med intern flytning, hvis man føler sig utilpas i ejet lejemål på grund af forhold som disse. Dette kan afhjælpe situationen i yderste tilfælde.

Translate »

KAGSÅ KOLLEGIET

ET KOLLEGIE I GRØNNE OMGIVELSER